LeenAzi: Trip ke Pulau Pinang The Royale Chulan Penang

Tuesday, April 21, 2015

Trip ke Pulau Pinang The Royale Chulan Penang

Short holiday in Penang , entry kali ni throwback lagi, tahun lepas 2014 punya cerita..

Kalau dipikirkan macam kelakar jer tidur di Penang, jarak Kulim dengan Penang 45 minit jer..bukan jauh sesangat pun sehingga kena bermalam...tapi ada beberapa faktor yang menyebabkan kami bermalam di Penang...search punya search hotel..akhirnya kami tidur di The Royale Chulan Penang. Saja nak try new hotel..

Antara sebabnya yang utama percutiaan ini ialah Raihan dan juga company punya dinner..Kalau bukan kerana lucky draw rasanya macam malas jer nak pergi dinner..tapi siapa tahu rezeki Allah nak bagi..cash 3k kan...banyak tu...Alhamdulillah setiap kali dinner mesti dapat lucky draw..paling sikit voucher RM80.00 ..rezeki anak...untuk tahun 2014 punya dinner ni aku dapat voucher RM150.00, oklah tuu. dari tak dapat..

Ceritanya bermula beginiii...dinner tahun 2013, husband aku tolong jagakan Raihan, balik dari dinner tengok mereka berdua tidur depan tv tunggu mama balik dari berjimba...hehehe..kesian Raihan dan husband,,sayu hati tengok diaorang... Bila dah tengok keadaan mereka tu, aku berjanji tahun depan (2014) punya dinner mama bawa Raihan & papanya skali ya...janji!!! Janji kena ditepati, not dicapati...hihihii

Normally dinner company buat hujung tahun, bulan December..company bagi kelonggaran untuk pulang awal dari biasa, pukul 3 dah boleh balik untuk bersiap dinner malamnya...Balik jer kerja terus ambik Raihan dari school dan kami terus pergi ke Penang. lucky draw table close pukul 6.30, kalau x silap akulah..so agak rushing disitu...sampai jer Penang, kami terus ke hotel untuk check in..lepas check in tu tengok-tengok jam dah nak pukul 5.30pm, perjalanan hotel tempat aku menginap tu dengan Hotel Equatorial(dinner company) memakan masa lebih kurang 45minit...kena pulak time tu pick hour..semua orang rushing nak balik kerja..sure Jemmmmmm giler-gileeerrrr..

So aku pun kelang-kabut check-in bilik...nasib baik hotel ada sediakan bellboy tolong angkat beg...tak sempat kemas apa-apa pun...cium husband, cium Raihan..terus cabut..

Sampai jer kat hotel Equatorial tu pun cun-cun jer time..nasib baik sempat nak drop number...anyway thanks to Entegris for the meals and the entertainments..actually itu semua tak penting..yang penting ialah nombor lucky draw aku tu ada up dekat skrin..tunggu punya tunggu..akhirnya naiklah no.lucky draw aku tu...Alhamdulillah...So, apa lagi, start your engine and Zzaaassssssss balik hotel dimana anak dan suami aku berada...huwaaaaaaa...kesian mereka kena tinggal lagi...

Sampai hotel tengok Raihan dah tido..bangun keesokan harinya, Raihan pun keluarkan 1 words that killing me softly "mama tinggal a'an"..Aduhai anak..tersentuh hati mama..dah besar, dah pandai bercakap dan dah mempunyai perasaan sayu bila ditinggalkan..Bukan lama, sekejap jer, cuma dia terasa ditinggalkan kerana mama tetiba-tiba hilang dari mata dan pandangan..budak-budak bukan pandai berbohong..hati mereka halus dan suci..

Macam biasa kalau menginap dihotel ni, breakfast tak boleh missed...kalau tidur di mana-mana hotel, the first thing first is breakfast..bangun pagi dah lapar, memang x ada masa nak keluar dari hotel untuk cari makan..lutut dah ketar-ketar..tak larat nak tekan minyak...Breakfast di Hotel Royale Bintang ni memang best..semua masakan mereka sedap-sedap..kerusi makan punyalah gedabak besar dan berat..Bab makan memang tip-top..Lunch pun best..a la carte with reasonable price..berbaloi..

Second things kalau nak tidur hotel for family holiday kena ada pool, sebab aku nak bawa Raihan berendam dalam pool..maklumlah rumah kami tak ada pool..so jakun sikit bila jumpa pool..kalau ada pun pool tiup angin tu...hihihihi..

Dari bilik kami boleh nampak kapal percutian yang besar dok parking tepi tu..sebab hotel ni betul-betul berada di Pengkalan Weld, George Town. Permandangan laut memang cantik..

Lepas jer breakfast, aku pun bawalah si bujang aku ni meronda-ronda persekitaran hotel dan bermandi mandi..Hotel ni baru saja di baik pulih, so all new..actually ini banggunan lama yang dinaik taraf dan diubah suai..seriously cantik, mewah dan selesa..
Melihat mereka ketawa, rasa semua penat yang ada hilang serta merta, suami dan anak adalah nyawaku..merekalah penguat dan pemberi semangat untuk aku terus maju..Alhamdulilah semoga keluargaku terus dilimpahi kasih sayang dan kebahagiaan.

Kebahagian adalah sesuatu yang subjektif, kami tak kaya wang dan harta, tapi kami mewah dengan kasih sayang dan saling bergantung antara satu sama lain..Raihan adalah tanda kasih sayang kami..Alhamdulillah syukur pada Allah.

Check out hotel..lepas tu kami meronda pulak batu feringgi..Raihan ni masih takut pada ombak dan pantai..mungkin kami tak selalu bawa dia ke pantai kot..tunggulah sikit masa lagi bagi dia besar sikit..InsyaAllah..

For those yang nak berjalan dan nak bermalam di Penang, highly recommended this hotel..Pekerja yang peramah dan makanan yang sedappp..