LeenAzi: DIY: Fridge Magnet Vs Tray Magnet

Wednesday, April 15, 2015

DIY: Fridge Magnet Vs Tray Magnet

Tetiba harini rasa nak bercerita tentang topic magnet, rasanya sebut saja pasal magnet orang akan ingat Fridge Magnet..

Orang yang suka kumpul fridge magnet ni selalunya yang kaki berjalan, macam aku lerrrr..
Antara koleksi fridge magnet aku yang aku deco menggunakan tray besi
Sebagai tanda dan kenangan berada disesuatu tempat...selain bentuk yang menarik dan colorful...

Isu Magnet boleh menyebabkan Cancer ni rasa aku dah lama diceritakan..topik yang menjadi tanda tanya pada aku akan kebenarannya..aku rasa ada beberapa perkara yang kita perlu kaji sendiri sebelum mempercayainya buta-buta...jenis aku susah nak percaya kalau tak ada fakta depan mata..kalau stakat cakap "kajian bla bla bla bla" aku pun boleh...lagi-lagi zaman sekarang ramai yang "kreatif" suka "mereka-reka"

Antara yang meragukan aku ialah;

1. Betul ker ini kajian daripada Princeton's University atau ianya email dari pihak yang sengaja mencari publisiti murahan..

2. Magnet hiasan adalah sejenis magnet kekal dan besifat agak lemah. Kalau korang tutup pintu fridge kuat-kuat, confrim banyak yang jatuh tergolek-golek, itulah antara gambaran yang dapat menggambarkan  kelemahan magnet yang terkandung.

3. Kekuatan magnet akan berkurangan dengan cepat dengan disebabkan oleh jarak. Cuba korang letak kertas yang tebal diantara magnet dan pintu fridge korang, sudah tentu tak melekat magnet tuuu kan..Jadiiiii, macamana magnet boleh memberi kesan pada makanan yang disimpan di dalam peti sejuk? Walaupun korang lekatkan magnet yang betul-betul kuat di pintu fridge, kuasa magnet tidak mampu untuk pergi jauh apalagi nak menyerap dalam makanan yang korang simpan dalam tuuu 

4. Kalau dipikir secara logik..pintu fridge kita yang ada kat rumah tu menggunakan magnet  untuk merapatkan dan menutup pintu, dan motor electrik yang ada kat dalam tu juga mempunyai magnet untuk menghasilkan medan elektromagnet..Ianya lebih dekat dengan jarak makanan yang kita simpan kat dalam tu dan lebih kuat dari magnet hiasan yang kita tampal tuuuuu...errrkkkkkkk????

hahahahahahahahaaaaaaaaaaaaaaa...so macammana? apa korang fikir? itu pendapat aku, terpulang pada koranglah...fikir-fikirkan yerrrr


" A number of researchers at Princeton's University have discovered something scary!.

For several months, they were feeding two groups of mice: the first group with food kept in a refrigerator, and the second group with food kept in a refrigerator as well but with several decorative magnets on the door.

The objective of this experiment was to see how electromagnetic radiation (that coming out from the decorative magnets on the door) affect food items. Amazingly, rigorous clinical studies stated that the group of mice that consumed the "radiated" food had as much as 87% higher probability to get cancer than the other group of mice.

Inexplicably no Governments or health associations/institutions have given any statement on this regard. However and just in case, is recommendable to remove any decorative magnet from refrigerators, and put it far away from any food" 


Selepas jer cerita pasal magnet ni keluar...ramai yang tukar haluan hobi...yang parah terus buang or simpan jer magnet tu....adoooiiiiii...awat jadi lagu tuuuuu kakkkkkk

Kalau rasa tetap tak leh go-on, tetap nak percaya akan "Fridge Magnet merbahaya dan membawa kepada cancer" terpulang...tapi janganlah dibuang fridge magnet tu..tak nak bagi kat aku...hehehe

Ok..meh nak share IDEA untuk deco & display fridge magnet yang ada tu.. selain BUANG dan simpan ..kita kreatiflah sikitttt
Pintu besi rumah aku ...bilalah nak penuh koleksi aku ni yerkkk??

1. Tampal pada dulang besi yang ada kat rumah tu..buat macam frame berbingkai..gantung ke...sekurang-kurangnya tak lah lekat merata-rata...;D

2. Tampal kat pintu dapur(besi)


No comments:

SPONSORED BY NUFFNANG

New story