LeenAzi: Airtangan saya ~Kek Pisang Gebu,Lembab, Sedap dan Senang

Sunday, March 15, 2015

Airtangan saya ~Kek Pisang Gebu,Lembab, Sedap dan Senang

Weekend ni, aku nak share resepi kek ni yang dah lama dah terperuk dalam almari..Tetiba rakan sekerja minta resepi ni minggu lepas..alang-alang buat skali lah..tekak baru lepas demam ni memang nak makan macam-macam...

Satu lagi, resepi ni yang paling mudah nak buat...kepada yang beginner tu eloklah cuba...

InsyaAllah kek pisang ni GEBUSssss, Lembabbbbb, yang paling utama..SENANG sangattttttt..Bahan-bahan pun superrr simple...

Kalau ikut step yang aku bagi ni InsyaAllah menjadi..tapi kalau pandai-pandai ubah resepi...tak dapat nak tolongggg.....

Untuk memudahkan Raihan makan..so aku buat dalam cupcake...Kalau korang nak buat dalam loyang bulat, petak...boleh juga...



Bahan-bahan yang diperlukan;


1. Pisang berangan saiz sedang-sedang ~ 6 biji (potong dadu)

2. Minyak Masak  ~ 1 cawan
3. Telur Gred C ~ 5 biji
4. Gula Caster ~ 2 cawan
5. Tepung gandum ~ 3 cawan
6. Soda Bikarbonat ~ 2 sudu kecil
7.  Esen Vanilla ~ 1 sudu kecil

Cara-caranya;

1. Kalau rajin lenyek , kalau nak senang blender , masukkan minyak masak dan soda bikarbonat  ke dalam blender dan kisar sehingga lumat...
2. Pukul telur, gula halus & esen vanilla menggunakan mixer selama 10 minit, kemudian masukkan pisang yang telah dikisar/dileyek halus tadi..
3. Sesudah sebati, masukkan pulak tepung sedikit demi sedikit dan kacau...

4. Sapu acuan / loyang  dengan butter..dan masukkan adunan tadi,  serta bakar selama 35minit , dengan suhu 180c..
Untuk memudahkan Raihan makan...aku buat dalam cupcake...
Sekali mengadap 3 cupcake dia bantai...eeeeeeeemmm dap sangat...katanya..
Otai-otai bakers kalau nak komen dialu-alukan...




No comments:

SPONSORED BY NUFFNANG

New story