LeenAzi: Trip ke Amerika Syarikat; Chaska~ 2nd Business Trip

Friday, March 06, 2015

Trip ke Amerika Syarikat; Chaska~ 2nd Business Trip

Pengembaraan kali ini adalah kali yang ke-2 aku , menjejakkan kaki di bumi United State ni..

Trip Pertama masa aku masih bujang...hehehe

Dengan berbekalkan harapan dari Encik Boss Tim Mahler, dia suruh buat kerja, bukan honeymoon tauuu..heheheeeee....tapi pepandailah menyelitkan aktiviti lain diluar waktu kerja......menginap di tempat yang sama di Country Inn, Chanhassen Minneapolis dan office yang sama iaitu di Chaska . Tapi kali ini aku pergi berdua dengan colleagues aku..so tak lah boring macam dulu..Sorang-sorang,macam batu...

                                                       Arbertville Premium Outlets 

First thing first...Trip kali ini adalah time Winter..February 2014..masa tu Chaska baru saja keluar dari paras merbahaya tahap sejuk bekunya...sampai sekolah pun kena tutup..gila sejukkk..

Dimana jua,pasti nak bergambar..sebab gambarlah yang akan mengingatkan kita kenangan yang ada..sebagai bukti pun boleh..

Entry kali ini agak panjang sikit, sebab aku nak ceritakan bab permohonan visa yang menghuru-harakan hidupku pada waktu itu dan juga flight yang delay sehari yang menyebabkan kami terkandas di Singapore Airport..kesiannnn

 Ini pula sudut dalam hotel..semua broucher diaorang letak  aku ambil..buat kenangan dan koleksi..

Dengan berbekalkan sepasang winter jacket and leather boots (company bagi RM500.00 untuk beli semua winter set atau mungkin kena tambah duit sendiri, mana cukup!!! hehehe statement x bersyukur) pandai-pandailah cari yang murah kalau nak jimat..., serta 1 luggage dan 1 backpack...merayaplah aku sekali lagi di sana..

Raihan pula, aku hantar balik Tapah..minta tolong opah jagakan kejap...apa nak buat..tuntutan kerja aku dah macamtu..

Tujuan trip kali ini berkaitan projek..so now dah tukar jobscope kerjalah pulak..kena implement projek di Malaysia. Allahuakbar sekembali ja aku di Malaysia,,,satu lagi cabaran yang besar aku hadapi..anak, keluarga, projek, daily job, my business as partime baker, last-last aku terpaksa stop partime baker and concentrate kat projek yang aku dapat tu.. tangan kaki x cukup nak buat semua..

 Paras salji dari luar bilik...buka tingkap dah boleh touch salji tu

Projek yang aku handle kali ini sangat memerlukan perhatian yang rapi...manja betul projek ni..ex-boss Tim Mahler is the very awesome boss ever,,dia yang bagi aku 2 kali peluang ke US dan ini adalah trip terakhir dia bagikan kat aku..sebabnya dia pun dah bertukar department lain.huhuhu
 Permandangan dari luar hotel...sejukkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

 Trip kalini...aku makan yang ni pulak...

 Salji sepanjang jalan

 Putihhhhh jer sepanjang jalan


Ok...kita start with Visa Application. Disebabkan visa aku dah tamat tempoh, so aku kenalah apply sekali lagi..tapi kali ni lebih detail informasi yang embassy nak dari aku..sebab dulu kan single..but now dah kawin..so diaorang ni curious lah sikit...Aku pulang dari US Embassy dengan sekeping kertas berwarna merah..kat situ dia dah tulis apa yang dia nak, so just email je kat email yang ada dalam surat tu...penantian demi penantian..lagi sehari tarikh penerbangan kami, barulah visa aku sampai..itu pun kena ambil sendiri kat egen diaorang kat Aramex office Penang..huru-hara OK!! kalau x terlepaslah flight!!! Visa tak dapat x boleh gi US..;(

Inilah dia benda alah tu...surat merah..serupa macam surat saman...menciiiiiiii!!!

Syukur Alhamdulillah.. penantian itu memberikan aku 10 tahun visa..finally!!!

Setelah selesai semuanya..aku pun berangkatlah ke Penang Airport dengan dihantar oleh Encik Suami yang kucintai...dialah orang yang sentiasa berada disamping aku pada susah dan senang..

Penerbangan pergi dari Airport: Penang ~> Singapore ~> Korea ~> Chicago~>Minneapolis

Inilah penerbangan pergi aku, 5 airport ku jelajahi dan 4 jenis flight aku naik untuk sampai ke destinasi kami, Chaska..boleh bayangkan kebasnya satu badan..

Di Airport Singapore kami tidur di Transit Hotel...hehehe..company bayar..

Changi Airport

Pada asalnya, flight dari Singapore akan ke Narita Japan bukannya Korea. Flight kami diBATALkan disebabkan cuaca BURUK, ada storm kat Airport Narita Japan...so flight ditukarkan ke Korea..touch-down KOREAaaaaa...yeaahhhhaaaaa

Bila dah checkout bilik baru tahu flight cancel...hampehhh...so,kami pun ambil kesempatan tu  merayap di airport Singapore,..buat macam rumah sendiri..masatu pulak Airport Singapore tengah  dihiasi bunga-bunga yang gilerrrr cantik..so terubatlah sikit rasa takut dek kerana flight cancel dan cuaca buruk..nasib baik sempat mandi masa di hotel transit tu...dan ada surau di dalam airport tu untuk kami solat..

Dalam kegembiraan/kepenatan/kerisauan tu..teringat anak dan suami serta keluarga..berdoa semoga perjalanan kami selamat pergi dan balik..

Total 2 HARI perjalanan...Gila!!! memang x akan aku lupakan saat tu..Mungkin Allah nak  bagi aku merasa ke Korea dengan asbab itu....Alhamdulilah

Incheon Airport Korea- touch-down for transit airport

Setiap airport aku merayap..kami x lepaskan walau sedikit pun peluang  yang ada untuk menjelajahi kawasan airport. Kata orang "cop tiang " pun dah bersyukur sangatkannnn...

Bercerita pula, tentang winter...dulu x pernah touch pun salji..kalau salji dalam fridge tu x dikira banyak kali....hehehehe..
Tapi pada aku, salji bukanlah best sangat..pergerakan kita tersekat, tak larat nak berjalan dalam keadaan yang sejuk gila-gila..hari pertama memang excited..masuk hari kedua..rasa nak cepat-cepat balik Malaysia..

Di Changi Airport 

Salji juga menyebabkan kulit aku kering, gatal-gatal dan serupa yang dalam hutan tu...tak mau lah cakap..garu sana, garu sini...sapu losyen berbotol pun x jalan, telinga rasa kebas, electric static satu badan..pantang kena besi..sakit tau macam kena cucuk jarum...menciiii...actually x adalah besstttt sangat winter ni..pada akulah...

Kerana jakun main salji..balik Malaysia merana 2 minggu menggaru sebab kulit kering..dugaan sungguh...tambah pula jet-leg yang teruk..

Bergambar kenangan dengan Faiznur..nampak tak kegilaan kami terserlah..flight cancel punya pasallll...

Punyalah sakan kat sana "main salji" tambah dengan perubahan masa..mainlah sangatttt kannnnn....masa briefing and meeting kepala entah kemana..tak dapat pun beri tumpuan..tengok orang kat depan dok bagi penerangan tentang projek, badan dia pun aku nampak macam ada dua,kekadang tiga...hikhihik nampak sangat berkhayal kannn....

Macam sebelum ni punya trip...yang seronok kat US ni ialah shopping..harga 3 kali ganda murah dari Malaysia with taxes ok!!!...sebagai contoh, botol susu dekat Malaysia jenama Avent, kat Malaysia sebotol harga dalam lingkungan RM30-40 , kat sana RM60 dapat 3 botol...begitulah kaedahnya..

Disebabkan trip ni dibulan February, so aku beli semua baju raya Raihan dan kasut-masut dia kat sana...murahhhhhhh gilerrr gileerrrr..time pergi pulak masa tu President Day...harga macam nak bagi  free jer... 3 dolar ada, 2 dolar ada...x ker giler...bila convert berapa saje RM kita..baju-baju budak  with brand pulak tu..mana tak semputttt nyawa makkkkk...
permandangan di Chicago..semuanya putih jer..

Arbertville Premium Outlets tempat paling merbahaya pada kaum perempuan...seriously!!!
Selain Arbertville Premium Outlets yang "berhantu" tu...aku juga mensedekahkan duit hari-hari pergi CUB dan Target..lokasi shopping mall Target  ni x jauh dari hotel kami, lebih kurang 15minit perjalanan..Jalan kaki jer tau...dekattttt..CUB plak sebelah hotel je...mana x habis duit aku...!!!!

Gedebak gedebuk..RM1500 habis shopping sahaja!!..90% barang untuk Raihan..yang aku dapat Handbag leather dengan sehelai Levis jeans..untuk husband aku belikan baju & Lives jeans juga..fridge magnet kewajipan...setiap airport aku sambar satu...wajib!!!

Kos makan dan penginapan...freeeeee...jangan tanya harga..makan jer ikut budget yang dah company bagi..trip kalini x over budget dah..nice2 kata orang..tu pun sebab President Day..kalau x koyak kocek aku seluk..

Penerbangan balik Airport : Minneapolis ~> Narita Japan ~>Singapore~>Penang

Standard perjalanan memakan masa dalam 21 jam...itulah perjalanan yang "standard".. kalau kes flight delay/batal, mau makan 2 hari..ohhh tidakkkkkkkk

sejurus pulang je aku di Malaysia...benda pertama nak tengok Raihan..rindu betul kat bujang aku tu..bapak dia lagilah aku rindu...hehehehe..

Masuk je kerja..setup meeting ngan boss-bosss besau..bagi penerangan kat diaorang pulak..pastu setup training, pastu setup sistem..pastu monitor sistem...ada nampak tak ke'busy'an aku tu...nak ke toilet pun x sempat..orang lain breaktime 3 kali..aku sekali jer...tupun breakfast..masa nilah rasa nak letak semua gadget "DO  NOT DISTURB" hehehe...jelas tak disituuuuu...saya superrrrrrrrrbusy.....

hehehehe..nampak tak betapa boringnya menunggu flight...

Tapi bila projek dah siap...yeaahhhhhaaaa..macamnilah, barulah dapat nak tulis belogggg nihhhh...hikhihikhi

Ppsssssssttt...jom follow next entry..cerita tentang my family trip pulak,...2014 adalah tahun berjimba....

*untuk gambar-gambar yang lebih banyak..do add me at fb Leen Azi..

Ku tulis nama ku di situ...hehehehehe..sebagai tanda aku pernah  ke sana time winter..Alhamdulillah nikmat serta rezeki dari Allah S.W.T...

No comments:

SPONSORED BY NUFFNANG

New story